طناب سرامیکی نسوز چیست؟
نوشته شده توسط : faramarz

طناب الیاف سرامیکی نوعی نخ است که در دسته نسوزهای سبک قرار می گیرد، این نخ همچنین یک ماده عایق است که برای کاربردهای بین 650 درجه سانتی گراد تا 1430 درجه سانتی گراد استفاده می شود، طناب سرامیکی نسوز از الیاف بلند، نرم و کامپوزیت ساخته شده است. ترکیب. الیاف سرامیکی از سه عنصر اساسی شامل سیلیس، آلومینا و زیرکونیوم تشکیل شده است که این ماده عایق حرارتی به راحتی در دمای بالا قابل استفاده است. از پتوها و پارچه های طناب سرامیکی در عایق کاری کوره های صنعتی، دیگ ها، لوله ها و دودکش ها استفاده می شود و همچنین در کلیه عایق های فنی که نیاز به دمای بالا دارند استفاده می شود.

هرچه خلوص الیاف تولید شده بیشتر باشد، سیلیس و آلومینیوم خالص تر است، بنابراین در اولین اشتعال دود نمی کند و در هنگام روشن شدن بو تولید نمی کند. به لطف خواص عایق بهتر در ساختار آنها، به جای آجرهای نسوز و عایق، در مصرف انرژی بیشتر صرفه جویی می شود.

برای کسب اطلاعات در مورد نوار نسوز اینجا کلیک کنید.

 

 

نخ های الیاف سرامیکی کمتر تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار می گیرند (به جز زمانی که تحت تأثیر اسید فسفریک، اسید هیدروفلوریک و قلیاهای قوی مانند Na2O، K2O قرار می گیرند). خواص و خصوصیات حرارتی آن پس از رطوبت و خشکی یکسان است و همچنان همان خاصیت عایق حرارتی را دارد. الیاف سرامیکی که به دلیل تکنولوژی تولید دارای ساختار الیافی بلندی است برای تولید خود نیازی به پیوند شیمیایی ندارد.

با توجه به قابلیت عایق حرارتی این سیم که 1430 درجه سانتیگراد عایق را تحمل می کند، در مصارف صنعتی صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی دارد. این محصول برای عایق صدا و آتش و همچنین عایق حرارت بالا بسیار عالی است.

کابل های فیبر سرامیکی از نظر ابعاد فیبر بسیار بلند بوده و سطح مقطع بسیار کمی دارند. به عنوان مثال، رشته های سرامیکی موجود در بازار، قطری در حدود 10 میکرومتر دارند.

بسته به هندسه و شکل ظاهری این الیاف، خواص الیاف از نظر شکل ظاهری با مواد فله ای از همان ماده متفاوت است. به عنوان مثال، الیاف سرامیکی استحکام بسیار بالاتری نسبت به سرامیک های حجیم دارند، در برابر آسیب مقاوم تر هستند، اما از نظر شیمیایی آسیب پذیرتر هستند. طناب سرامیکی را می توان به پارچه های فیبری، الیاف ظریف، الیاف کوتاه یا بلند تبدیل کرد. تولید - محصول

الیاف ریز معمولاً به صورت دسته‌بندی شده و به‌اصطلاح «ردیف‌هایی» که از 500 تا 10000 رشته جداگانه تشکیل شده‌اند، به هم می‌بندند. چسباندن الیاف نه تنها از انعطاف پذیری آن نمی کاهد، بلکه استفاده از آن را آسان کرده و باعث می شود که به اشکال مختلف فیبری تبدیل شوند.

طناب‌های سرامیکی که در دسته الیاف معدنی و غیرفلزی قرار می‌گیرند، از عایق‌های مهم حرارتی محسوب می‌شوند و به دو دسته اکسیدی و غیر اکسیدی طبقه‌بندی می‌شوند. در طول نیم قرن گذشته، پیشرفت های قابل توجهی در پردازش و استفاده از الیاف سرامیکی با کارایی بالا صورت گرفته است.

چندین ترکیب از الیاف با قطر ریز (کمتر از 20 میکرومتر) به صورت تجاری در دسترس و در حال استفاده هستند و اندازه های دیگر این الیاف در دست توسعه است.

به دلیل قطر خوب الیاف سرامیکی، این الیاف از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند (به طوری که استحکام کششی آنها در محدوده 1.5 تا 3 گیگا پاسکال تخمین زده می شود) و قابل بافت هستند.

از ویژگی های دیگر می توان به قابلیت استفاده در دماهای بالا، مقاومت در برابر خوردگی و مدول بالای آنها اشاره کرد.
طناب سرامیکی عمدتاً در مواردی که دمای بیش از 1000 درجه سانتیگراد مورد نیاز است استفاده می شود و به عنوان الیاف نسوز استفاده می شود و یکی از ویژگی های اصلی این الیاف ساختار چندبلوری آنها به جای الیاف آمورف است.
الیاف سرامیکی نسوز عمدتا به عنوان عایق حرارتی در دماهای بالا و برای ساخت کامپوزیت های خاص استفاده می شود. الیاف سرامیکی الیاف گران قیمتی هستند زیرا فقط در مقادیر کم تولید می شوند و در زمینه های خاصی مانند هوافضا استفاده می شوند.
مواد مورد استفاده در ساختار رشته های سرامیکی معمولاً شامل بور، سیلیکون، کاربید، آلومینا و زیرکونیا هستند که به شکل رشته ها یا الیاف بسیار نازک (سبیل) هستند.

تک رشته های بزرگتر یا چند کاناله را می توان در صنعت نساجی (نخ، طناب، قطعات کامپوزیت) استفاده کرد. مشخصات آنها بسته به نوع الیاف به ساختار ظریف مواد محدود می شود. در نهایت، انواع پیچیده تری از الیاف سرامیکی بر پایه بورات، کاربید، نیترات سیلیکون و نیترات بورات وجود دارد.

رشته های سرامیکی با توجه به شکل و ضخامت خود کار می کنند. هرچه نازکتر باشند انعطاف پذیری بیشتری دارند و برای دیرگدازهای سبک و نرم کاربرد دارند. هنگامی که قطر الیاف بیشتر از 1 میلی متر باشد، بسته به سیستم نساجی، می توان آنها را به عنوان الیاف مقیاس پذیر در نظر گرفت.
سبیل ها یا الیاف سرامیکی بسیار ظریف مقاومت خوبی دارند (مدول > 600 گیگا پاسکال، سختی > 20000 مگاپاسکال). الیاف سرامیکی نسوز دارای خواص شیمیایی خوب و واکنش شیمیایی کم با مواد اسیدی و قلیایی هستند. یکی از بهترین ویژگی های آنها مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا و عدم فعالیت آنها در برابر خوردگی در کامپوزیت های زمینه فلزی است.

برای تولید الیاف سرامیکی باید در نظر داشت که فرآیند ساخت الیاف با ترکیبی از آلومینا با خلوص بالا و سیلیس با نسبت مشخصی آغاز می شود و در مخلوط کن های مخصوص گرم می شوند - جنس طناب الیاف سرامیکی سیلیکات آلومینیوم - این دو ماده اولیه یعنی سیلیس و آلومینا در دمای 1926 درجه سانتیگراد ذوب می شوند.
یک شار مذاب از این ترکیب بریده می شود که ماده را به الیاف تبدیل می کند. سپس یک بایندر اضافه می شود، سپس الیاف توسط اکسترودرها با توری مخصوص شکل می گیرد و در نهایت حرارت اصلاح می شود.

کاربرد طناب سرامیکی:
این طناب سرامیکی به طور گسترده در ماشین سازی، صنایع متالورژی، صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، تولید شیشه، آجرسازی، الکترونیک و سایر صنایع استفاده می شود. در سال های اخیر با توجه به افزایش مداوم قیمت جهانی انرژی، در این زمینه، الیاف سرامیکی که 10 تا 30 درصد ظرفیت ذخیره انرژی بیشتری نسبت به مواد نسوز سنتی مانند آجرهای عایق و کاستیل دارند، در نتیجه کارایی انرژی بیشتری دارند. بودن چشم انداز توسعه بسیار امیدوار کننده است.

کاربردهای دیگر این طناب سرامیکی عبارتند از:
در صنایع فولاد:
آستر گرم کوره های گرمایشی، عایق پشتیبان برای کوره های گرمایشی، درزگیری آسترهای کوره های آنیلینگ، پوشش نازل ریخته گری، صنایع غیرآهنی، روکش کوره های ذوب فلز، آستر کوره های نگهدارنده، قالب های ریخته گری، تجهیزات آب بندی تقاطع ها، صنایع ذوب فلزات فیلتر برای جداسازی نیتریدها و اکسیدها از فلزات مذاب، به عنوان فیلتر برای جداسازی سرباره از توده مذاب

در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی:
عایق بویلرها و واحدهای حرارت مرکزی، قطعات پایه و فیلترهای کاتالیست برای تصفیه گاز داغ، فیلتراسیون گاز و مایع با دمای بالا، راکتورها، عایق مشعل.
کارخانه های آجر و شیشه: عایق کاری کوره های آجرپزی و ذوب شیشه

صنایع شیمیایی :
پوشش برای کوره های بازیابی، فیلترهای کاتالیزوری برای ذرات رادیواکتیو، مواد آب بندی با دمای بالا، عایق برای پیاده روها، کانال ها و سقف کوره های ذوب.

در صنعت حمل و نقل:
عایق صوتی و حرارتی، لنت ترمز، مبدل های کاتالیزوری و عایق لوله اگزوز
از دیگر کاربردهای کلی نخ الیاف سرامیکی می توان به عایق صوتی یا توربین گازی، عایق صوتی گازهای خروجی موتورهای دیزلی، عایق بندی خطوط انعطاف پذیر در دمای بالا اشاره کرد.

ویژگی های طناب سرامیکی:
- از استحکام بالایی برخوردار است بنابراین یکی از قوی ترین الیاف در بین مواد عایق حرارتی معدنی با چگالی مشابه به حساب می آید.
- دارای ثبات ابعادی است بنابراین در بازه های دمایی مختلف تغییر سایز نمی دهد.
- رسانایی حرارتی پایین و در عین حال مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا دارد.
- فاقد آزبست هستند، بنابراین کاملا غیر سمی و خنثی هستند.
- جایگزین مناسبی برای آزبست محسوب می شود
- مقاومت خوبی در برابر ارتعاشات مکانیکی دارد
- پایداری حرارتی خوبی دارد.
- خاصیت ضد حریق دارد.
- مقاومت بالا در برابر شوک حرارتی
- ذخیره حرارت کم
- نصب سریع و آسان
- قابل استفاده به عنوان عایق متحرک
- قابل استفاده به عنوان مواد ضد اشتعال به صورت پارچه
- عایق صوتی عالی
- مقاومت در برابر خوردگی خوب
- در برابر اکثر قلیایی ها و اسیدها مقاوم است
- پایداری شیمیایی
- به عنوان اتصالات و درزهای انبساط طناب سرامیکی استفاده شود





:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: